Mimo znacznego postępu technologicznego i szybkiego rozwoju telemedycyny bezpośrednia rozmowa pozostaje najlepszą formą kontaktu pacjenta z lekarzem.

Bezpośrednia rozmowa z chorym dostarcza najlepszej jakości informacji o chorym i jego dolegliwościach. Pozwala lekarzowi nawiązać z pacjentem kontakt emocjonalny, ocenić zachowanie pacjenta, jego potrzeby, zebrać inne informacje, których chory nie przekazuje w słowach.

Wizyta w gabinecie lekarskim jest dla wielu chorych znacznym stresem, który ogranicza chorego w zdolności rozumienia. Dlatego warto jest dobrze przygotować się do wizyty u lekarza. Dotyczy to zwłaszcza pacjentów w podeszłym wieku. Zrobienie notatek na temat dolegliwości, przyjmowanych aktualnie i w przeszłości leków oraz pytań do lekarza porządkuje przebieg rozmowy i pozwala wyczerpująco przekazać informacje.

Bardzo pomocne dla lekarz i pacjenta jest towarzystwo kogoś z rodziny lub przyjaciół. Stanowi ono dla chorego wsparcie emocjonalne, a dla lekarza pewność, że przekazane informacje i zalecenia zostaną dobrze zrozumiane.

Rady

  • Na wizytę do lekarza najlepiej przyjść z osobą towarzyszącą
  • Należy ze sobą zabrać wszelkie dokumenty dotyczące historii choroby, wyniki badań, karty informacyjne z pobytów w szpitalach
  • Niezbędna jest informacja na piśmie o przyjmowanych aktualnie lekach
  • Dobrze jest przygotować sobie przed wizytą listę pytań do lekarza na temat choroby, leczenia, rokowania i zaleceń profilaktycznych